Searching for the Truth
(Always Telling the Truth Means Never Having to Remember Anything)
“The Other 1947 Roswell Newspaper”
August 1, 2009

When doing any research, and particularly the 1947 Roswell Incident, its always exciting
when a new witness comes forward or other information not previously uncovered is
found. I suppose that’s what keeps some of us “digging” into the events surrounding the
incident that happened 62 years ago. Many have given up, or moved on from researching
the Roswell Incident, however in my case and for several other researchers, we’re not yet
convinced that all the information has been brought to the table. After all, the 4 different
excuses given thus far do not satisfactorily answer the many questions raised over time
about what happened on the Foster ranch northwest of Roswell in 1947.

First and second-hand witnesses are dying at an alarming rate, due to now being in their
80’s, if still alive, so when a new witness is discovered, it’s critical to obtain as much
information as possible and attempt to verify that information. Such was the case at this
years Roswell UFO Festival July 2-5, 2009, when I was introduced to an 85 year old
gentleman that “claimed” he was on the airplane that transferred the debris from Roswell
to General Ramey’s office in Fort Worth Texas. He indicated that Intelligence Officer
Major Jesse Marcel, military police and several wooden crates were on that same flight
and was anxious to meet Major Marcel’s son Jesse Jr., who I was able to introduce him
to. Other researchers have interviewed him and perhaps this adds more validity to the
accounts we’ve been hearing for years.

Another group is in the process of testing some material obtained from the Foster ranch
during a dig that was done there several years ago, with the University of New Mexico
Archeological group. If the material being tested should turn out to be of unknown origin,
it would simply add more validity to the ongoing research being done about the Roswell
Incident, proving again that the material recovered was not a weather balloon, Mogul
balloon, or crash test dummies as we’ve been told on three separate occasions by the Air
Force to explain Roswell.

That leaves us with the first excuse that Lt. Walter Haut wrote July 8, 1947 for media
distribution as the Public Relations Officer at Roswell Army Airfield, under orders of the
base commander Col. William Blanchard.

By now everyone interested in the Roswell Incident is familiar with the Roswell Daily
Record newspaper headline written by Haut stating:



“RAAF Captures Flying Saucer on Ranch in Roswell Region”

Roswell Baily Record

o ud f;‘;f:‘ttf;‘ RAAF Captures Flying Saucer
‘ “"”" "‘”'”Dn Ranch in Roswell Regfﬂﬂ

House Patses, bei Comes Ko Dielails =i 11
=" Tax Slah by 7 "= Fying Dak
< - Large N|r||r| pinmdgipisnd | llH|M

Some of Soviel Jaleliiey ==
Iﬁ'ruendhrumclmg it S e e =7

- T E S5 Miner and Onesalers Sioe

(Used w1th permlssmn of the Roswell Dally Record)

This headline was not only printed in the afternoon edition of the Roswell Daily Record,
but was also a major headline in many afternoon newspapers west of Chicago July §,
1947.

By the next day, (July 9, 1947), General Ramey and many others in charge of a cover-up
story had the following headline ready for the afternoon Roswell Daily Record and most
morning newspapers east of Chicago, which read:

“Gen. Ramey Empties Roswell Saucer”

- Roswell Baily Rerord -
Gen RameyEmptlesRnswellSaucer

Lewis Prnkiey e Winar labe lnmig Bsn e g ] 000 lant tea el i o Yo Bt s Ramey g
Mdvanipge jn I S Sogert T | ihemsin 4% K= s Liplement iy
Hew (entract hmrnrl Plot Jh= :

(Used with be;'mission of the Roswell Dail-y Record)

General Ramey’s headline indicated that the “elite” 509™ bomb wing stationed at
Roswell Army Airfield had misidentified a weather balloon for a flying saucer.

For all the years that I’ve been doing Roswell research I have known that there were two
newspapers in Roswell in 1947, (The Roswell Daily Record and The Roswell Morning
Dispatch), and two radio stations (KGFL and KSWS), that Lt. Walter Haut had contacted



to release the original press release he had written. I had never seen a copy of the “The
Roswell Morning Dispatch”, so I began a search of several local archives to try and
locate it, which included the Historical Society for Southeast New Mexico Archives, the
Roswell Public Library, The Chaves County Court House and the Roswell Daily Record
newspaper, which has become the only newspaper in Roswell, changing from an
afternoon paper to the morning paper, as it remains today. Those searches required a lot
of asking questions and looking through July 1947 microfilm. My search was finally
successful when almost by accident I located the July 9™ 1947 Roswell Morning
Dispatch. Since the original press release went out about noon on July 8", 1947 I knew
the Morning Dispatch wouldn’t have anything for July 8™ and I limited my search to the
following day July 9", when the cover up was already in place. The Roswell Morning
Dispatch headline was two lines:

“Army Debunks Roswell Flying Disk
As World Simmers With Excitement”

* ROSWELL: ree:DISPATCH -

4 rm y.Debunks Roswell Ff_vmg Dmk
s World Simmers With Excitement

erican Leaguess B | Thirfeen NaSors Peets, Bl
fory From Mational Slar: Acrepl Bids To L flifzis Fer Officers Sﬂf Disk
R ek Stuation 15 Weuther Balloon
Return To Pit S TS GHERET WROOL T § T T (RECT RO
With Fad Prafes e (0 TORIR EANCH
= Shash Bl
Sails Theu House
Bies M-—-—-E-wf;-eﬂnrqn
oot
[ N—

(Reproduction obtained fr.om mlcrofilm at the Roswell Dally Record)
In a “sub-title” on the front page was another smaller headline that stated:
“Officers Say Disk Is Weather Balloon”

I thought it was interesting that the word “Disc” was spelled “Disk” in the Morning
Dispatch article.

Perhaps other researchers had previously found a copy of the July 9, 1947 “Roswell
Morning Dispatch”, but I had never seen it, so it was exciting for me to personally
discover it. Some of the other headline stories on the front page included a photo of
Sheriff Wilcox with a headline of:



“Flying Disk Transforms Sheriff’s Office to International Newsroom”
ying
and
“Object Found on Foster ranch causes excitement”

Both of these articles were large enough that they were continued on page 8 of the July
9th newspaper. The Roswell Morning Dispatch had other disc articles through the July
11™ editions continuing the follow-up, including one with a photo of Kenneth Arnold.

The microfilm machine I used to make copies of the Morning Dispatch articles was only
able to copy on 8 2" x 117 paper, so to get a full size print I had to tape individual sheets
together, however I’m hopeful that I can find a way to get a full size copy of the front
page done in the future, to preserve it.

It appears that the coverage of what happened near Roswell in 1947 was not only of
importance to the media here locally in Roswell, but also across the country as indicated
by the many newspaper articles that have been discovered covering both the initial report
that we have a flying saucer in our possession, and the cover-up story the following day
by General Ramey that it was only a weather balloon.

For me the evidence continues to mount that something of extreme importance happened
near Roswell in 1947, based not only on the coverage it received in July 1947, but the
continuing efforts by many researchers during the past 30 years with bits and pieces still
coming forward. My personal theory remains that what ever was recovered on the Foster
ranch, and perhaps at other locations since, is still being back engineered for the benefit
of our military, and until that technology (propulsion, guidance, etc) is understood,
neither the military or government will admit to the event.

Dennis G. Balthaser

Website: www.truthseekeratroswell.com
Email: truthseeker@dfn.com




